13 Şubat 2014 Perşembe

Yerel Yönetimlerin Çalışmaları

Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Yeniden Yapılandırılması - Yerel Yönetimlerin Çalışmaları
 
 Şehir içi Trafiğinin düzenlenmesi,

Büyükşehir Belediyesi ile nüfusu 50.000’i geçen belediyelerin

kadınlar ve çocuklar için koruma evleri açması,

Gıda bankacılığının kurulması,

Gerektiğinde, öğrencilere, amatör spor kulüplerine malzeme

verilmesi ve gerekli desteğin sağlanması, her türlü amatör spor karşılaşmaları

düzenlenmesi, yurt içi ve yurt dışı müsabakalarda üstün başarı gösteren veya

derece alan sporculara belediye meclisi kararıyla ödül verilebilmesi,

Belediye, kanunlarla başka bir kamu kurum ve kuruluşuna

verilmeyen mahalli müşterek nitelikteki diğer görev ve hizmetleri de yapar

veya yaptırır.

Okul öncesi eğitim kurumları açabilir (Anayasaya aykırı olduğu için

iptal edilmiştir).

Hizmetlerin yerine getirilmesinde öncelik sırası belediyenin mali

durumu ve ivediliğine bağlı olarak belirlenir.

Belediye hizmetleri, vatandaşlara en yakın yerlerde ve en uygun

yöntemlerle sunulur. Hizmet sunumunda özürlü, yaşlı, düşkün ve dar

gelirlilerin durumuna uygun yöntemler uygulanır.

Belediyenin görev, sorumluluk ve yetki alanı belediye sınırlarını

kapsar.

Belediye meclisinin kararı ile mücavir alanlara da belediye hizmetleri

götürülebilir.

5393 sayılı Belediye Kanunu’nun 15. maddesinde belediyelerin görev

ve yetkileri yerine getirirken faydalanacakları ayrıcalıklar ayrıntılı olarak

sayılmıştır:

İşyerlerinin ruhsatlandırılmasındaki yetki alanının genişletilmesi,

Şehir içi trafikte tek yetkili olması

Turizm, sağlık, sanayi ve ticaret yatırımlarının ve eğitim

kurumlarının su, termal su, kanalizasyon, doğal gaz, yol ve aydınlatma gibi alt

yapı çalışmalarını faiz almaksızın on yıla kadar geri ödemeli veya ücretsiz

olarak yapabilmesi veya yaptırabilmesi, bunun karşılığında yapılan tesislere

ortak olabilmesi; sağlık, eğitim, sosyal hizmet ve turizmi geliştirecek projelere

İçişleri Bakanlığının onayı ile ücretsiz veya düşük bir bedelle amacı dışında

kullanılmamak kaydıyla arsa tahsis edebilmesi,

Belediye mallarına karşı suç işleyenlerin Devlet malına karşı suç

işlemiş sayılması. 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 75 inci maddesi

hükümlerinin belediye taşınmazları hakkında da uygulanacak olması.

5216 sayılı kanunla; büyükşehir belediyelerinin görev, yetki ve

sorumlulukları yeniden düzenlenmiştir. Yeni görev ve yetkileri:

Nazım imar planlarının yürürlüğe girmesinden itibaren bir yıl içinde

uygulama imar planı ve parselasyon yapmak, ilçe ve ilk kademe belediyelerinin

yerine bu planları yapmak veya yaptırmak,

Kanunlarla büyükşehir belediyesine verilen görev ve hizmetlerle

ilgili her türlü imar uygulamasını yapmak ve ruhsatlandırmak,

Coğrafi ve kent bilgi sistemini kurmak,

Sağlık, eğitim ve kültür hizmetleri için binalar yapmak ve bu

hizmetlerle ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının binalarını onarmak ve

malzeme desteği sağlamak,

Kültür ve tabiat varlıklarını korumak, bakım ve onarımını yapmak,

onarımı mümkün olmayanları aslına uygun olarak yeniden yapmak,

Merkezi ısıtma sistemleri kurmak.

Ayrıca,

Büyükşehir belediyelerine ilçe ve ilk kademe belediyelerinin imar

uygulamalarını denetleme yetkisi verilmiştir. Böylece büyükşehir dahilinde

imar bütünlüğünün sağlanması amaçlanmıştır.

Büyükşehir belediye başkanlarına nüfusa göre 5 ila 10 arasında

danışman görevlendirme imkanı getirilmiştir. Böylece başkanların nitelikli bir

karargah oluşturmasına zemin hazırlanmıştır.

Büyükşehir belediyesinin sermaye çoğunluğuna sahip olduğu

şirketlere, büyükşehir belediyesinin kendisine ait büfe, otopark ve çay

bahçelerinin işletmesini ihale mevzuatına tabi olmadan devretme imkanı

sağlanmıştır.

Büyükşehir dahilindeki belediyeler arasında ihtilaf çıkması

durumunda büyükşehir belediye meclisinin yönlendirici ve düzenleyici karar

almasına imkan tanınmıştır.
 
 

SAYIŞTAY DERGİSİ ● SAYI: 70 97
 
 

     

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder